Esittelyssä Maikkis


Hei! Minä olen Maikki-Noora, nettipersoonani on nimeltään Maikkis. Olen 37-vuotias askartelija Mikkelin Ristiinasta, Etelä-savosta. Asun kahden tyttölapsen, miehen ja eläinlauman kanssa omakotitaloa pellon reunalla, lähes Saimaan rannalla. :) Teen työkseni opetushommia toisella asteella hiusalan puolella ja minulla on Tunnetaideterapeutin opinnot pilkkua vailla valmiit. Opiskelen lisäksi Mikkelin kansalaisopistossa taiteita, Taiteen perusopetusta aikuisille -ryhmässä.


Vakiintunut paperiaskartelija minusta kuoriutui muutama vuosi sitten, kun 2011 tammikuussa väsäilin virallisesti tämän uran ensimmäiset korttini. Näihin kortteihin sain inspiraation jostakin netin blogista tai kuvagalleriasta, en tarkalleen muista mistä, mutta sille tielle silloin jäin. Ennen tuotakin minun on aina pitänyt purkaa käsienergiaa, kaikkea on tullut kokeiltua, mutta ne eivät ole olleet ehkä niin tiivistahtisia ja  vakiintuneita juttuja kuin askartelu nykyään. Viimeisen vuoden aikana korttien sekaan on löytänyt tiensä kaikenmaailman mömmöt ja niihin liittyvät erilaiset tekniikat. Tämän takia askartelupöytäni näyttää nykyisellään enempi poikkitieteelliseltä taidepajalta, kuin  paperiaskartelijan työpisteeltä.

 



Tekemistäni leimaa eniten se, että teen asioita laidasta laitaan. Opettelen jatkuvasti itselleni jotain uutta. Kokeilen minulle uutta tekniikkaa, vanhoja materiaaleja uudella tavalla, uusia värejä, uusia leimoja, uusia mömmöyhdistelmiä, uusia ideoita tai muuten vaan kokeilen jotain juttua. Viimeisenä olen löytänyt erikeeper ja Kiilto 66-liiman kaapinperältä uudestaan. Näistä saatte kuulla varmasti minun jutuissani jatkossa lisää ;) Jatkuva uuden tiedon ja tekniikoiden jano ajaa minua tekemään siis askartelupuolellakin jatkuvasti kokeiluja ja testejä. Rakastan värejä, erilaisia pintarakenteita, erilaisia yhdistelmiä ja yleensä nautin enempi askartelun tekemisestä kuin mahdollisesta lopputuloksesta. Yleensä siis näin. "Ei se päämäärä vaan matka" ja tässä kohdin nostaa päätäni pieni taideterapeuttini. Pidän siis askartelua itselleni tärkeänä tapana purkaa stressiä ja pidän huolta siis näin mielestäni.



Olen pitänyt KortteiluFlow-blogia kättentuotoksistani kohta pari vuotta ja sieltä saa käydä kurkkimassa tuotoksiani. Esittelyteksti inspiraationa tein alla olevan art journal kirjani kannen ja mielestäni siinä tuli lopulta juuri ne minulle ominaiset asiat esille millainen minun askarteluhistoriani on. 
 

Leimakuvat ja niiden värittäminen erilaisilla väreillä ovat olleet lähellä sydäntäni koko kortteiluajan. Nyt rinnalle ovat tulleet akryylivärit, maskit, suihkeet, metallikoristeet ja tekstuuripastat eli erilaiset tekniikat, joilla teen aivan toisenlaisia juttuja kuin väritettyjen leimakuvien kortit. 


Tämänkin art journal kirjan kannen tekeminen lähti puhtaasti tuon vanhan kellastuneen kirjan sivujen liimaamisesta kirjan kanteen. Sen jälkeen huomasinkin leimaavan, leikkaavan, värittävän, suihkivan, heiluvan maskien, pastan ja siveltimien kanssa. Alkutilanteessa en tiennyt mitä lopputuloksesta tulee, mutta silti nautin tekemisestä. Välillä touhuaminen on melkoista turaamista ja pelaamista, mutta se onkin askartelun paras puoli. Ei tätä harrastusta saa ottaa liian vakavasti :D

Itsensä haastaminen, uusien asioiden opetteleminen, asioiden, jotka menevät oman mukavuusalueen ulkopuolelle, on välillä tosi työlästä. Toivon kuitenkin, että askartelun puolella itsensä haastaminen on enemmän palkitsevampaa jopa nautittavaa. Toivonkin siis saavani aikaiseksi myös sinulle Paperillan kautta inspiraatioita, sekä haastavia että palkitsevia hetkiä uusien ja vanhojenkin asioiden äärellä.  

Luovaa uutta vuotta ja askartelun iloa!!




Ei kommentteja

Kiitos viestistäsi!