Pois alta inspiraatio iskee


Edellinen art journal, taidepäiväkirja, tuli täyteen ja olin ihan kädetön, kun seuraavaa kirjaa ei ollutkaan valmiina. Inspiraatio tulee ja paperia puuttuu. Tässä nopea resepti oman kirjan kokoamiseen. Vähintään tarvitaan tukevaa (200 -300 gr) akvarellipaperia, saranarenkaita ja rei'ittäjä. Minä suosin Cansonin Imagine Mixed media paperia. Uuden kirjan selkämykseen solmin nauhoja ja kankaan kaistaleita piilottamaan saranarenkaita. Kansi on vielä valkoinen, kannen väritän viimeiseksi, kun olen nähnyt mikä fiilis kokonaisuuteen tulee.


Tavallisesti lisään sivuihin jo väritettyjä papereita. Ompelen värilliset ja valkoiset paperit yhteen ompelukoneella. Leikkaan paperit samankokoisiksi (tai eri kokoisiksi / vinoiksi / johonkin muotoon). Irtonaisiin papereihin on helppo lisätä ulokkeita tai nauhoja.


Rei'ittäjällä reiät ja saranarenkaat paikalleen. Kirjaan voi myöhemminkin lisätä sivuja tai irrottaa työstettävän sivun erikoistoimenpiteitä varten. Silloin, kun ei ole näin kiire, teen kirjat metallikierteeseen Bind-it-all -laitteella tai sidon kirjan perinteisesti langalla ja neulalla. Kirjasta tulee tukevampi, kun kiinnitys on koko selkämyksen mittainen. 


Tätä taidepäiväkirjaa teen kokonaisuutena enkä sivu kerrallaan. Ensimmäiset värikerrokset vesivärillä ja leveällä pensselillä. (Yhtään valkoista kohtaa en osaa jättää, minulla on sellainen paha valkoallergia). Kämmeneen mahtuva ihana pensseli on Slöjdetaljer-kaupan oma tuote. 

Sivujen tekemisessä pitäisi oikeastaan olla tsekkauslista, että muistaisi käyttää kaikkia varastonsa aarteita. Olenko käyttänyt / voisiko tässä käyttää: neulaa & lankaa, leimasimia, kohojauheita, sapluunoita, 3D elementtejä, pitsiä, kangasta, kimalletta tai kultaa?


Saranarenkaat antavat tilaa liimata sivuille lisää kerroksia. Hiukan täytyy silti miettiä ja itseänsä hillitä, kun on kirjan muotoisesta taiteesta kyse, paksuimmat 3D täytyy säästää toisiin projekteihin. Tällä hetkellä on menossa letkeä kollaasikausi, kaikki kelpaa. Annan inspiraation ja käsien viedä. Kirjoitan hetken ajatuksen muistiin. Jatkuvasti ihmettelen ja muistuttelen itselleni, että se olen minä ja vain minä, joka tätä minun elämääni elää. "I am living my life". Että minkälaista elämää tarjoan tälle arvokkaalle, ihanalle itselleni.

terv Heli

PS. art journal sivujani Helioskooppi-blogissa.

Ei kommentteja

Kiitos viestistäsi!